Besøg i Galeria Krabbe i 2017

Den 2. februar 2017 tog vi som så ofte før til Galeria Krabbe i Frigiliana. Vi kørte tidligt derop og parkerede bilen først for i den smukke bjerglandsby, hvorefter vi spadserede hen til galleriet. Vi var fremme ved galleriet et par minutter før kl. 11. Et par minutter efter dukkede en lettere forpustet Caroline op. Hun fortalte, at der var travlhed i familien. Ikke alene fyldte hendes datter Amanda i dag 22 år, men hendes mor Dorthe fyldte 70 år. Om aftenen var der familiemiddag i forældrenes hjem i bjergene bag Frigiliana, hvor Arne Haugen Sørensen har sit atelier, og adskillige familiemedlemmer var dukket op til den begivenhed.

Hertil kom, at faderens hidtil største værk, "La Gran Narración" / "Den Store Fortælling", ville blive præsenteret for offentligheden den følgende dag. Det ville ske på museet for moderne kunst, C.A.C. Vélez-Málaga, Calle Félix Lomas 27, Vélez-Málaga. Caroline havde året i forvejen fortalt om faderens projekt, et bestillingsværk til Århus Valgmenighed, som han havde arbejdet på i mere end 1½ år. Og ikke bare fra kl. 8-16, men mere eller mindre døgnet rundt. Vi havde fået en invitation pr. mail og ville selvfølgelig ikke gå glip af det, der måske kan karakteriseres som højdepunktet i Arne Haugen Sørensens store produktion.

Hun fortalte også, at hun snart var færdig med en dvd, som dokumenterer tilblivelsen af faderens værk "Den Store Fortælling". Heri fortæller han om de tanker, han har gjort sig bag det, og om hvert enkelt motiv. Vi ser, hvorledes maleriet udvikler sig og tager form undervejs. Filmen varer 30 minutter og er med spansk tale og danske undertekster. Den er sponsoreret af: Dronning Isabella Fonden, Danes Worldwide, Den Danske Ambassade, Kjærholms, Ole Optica og Tiny Fish – Marketing and Branding.

Caroline siger selv: "Jeg har fulgt hele forløbet, fra da de hvide lærreder blev båret ind i Arnes atelier og op til nu, hvor det er lige ved at være færdigt. Jeg er meget lykkelig og taknemmelig for at have haft muligheden for at følge min fars dedikerede arbejde, ikke bare i forbindelse med dette storværk, men gennem hele mit liv. Og selv om at dokumentaren blot varer ca. 30 min., så har vi haft mange gode samtaler over et forløb af utallige timer, oppe på bjerget, i hans underjordiske atelier, hvor en glaspyramide på toppen lader solen oplyse det store rum. Denne dokumentar er blot en lille blomstring af en fantastisk smuk og lærerig tid med nærvær og et rejsende tilbageblik gennem kunstnerens lange liv, som jeg har haft glæden af at lytte til og filme, akkompagneret af fuglenes fløjten og cikadernes summen med min fars værksted som ramme.". Carolines beretning lyser af kærlighed og respekt, og mere kan man vel ikke ønske sig som forælder. Jeg behøver vel ikke fortælle, at en del af musikken på dvd'en leveres af Dorthe Zielke og Søren Johannsen, son næsten er en del af familien.

Køb af DVD

Du kan købe dvd'en ved at klikke her. Prisen er 12 €, hvortil kommer 3,00 € porto. Nej, jeg får ikke procenter :-)

Arne Haugen Sørensen: Den Store Fortælling

Invitationen til afsløringen af "Den Store Fortælling" fra Caroline lød således:

Velkommen til Arne Haugen Sørensens udstilling i C.A.C. Vélez-Málaga, som vil blive åbnet af John Nielsen, den danske ambassadør for Spanien og Andorra. Det glæder Arne Haugen Sørensen at præsentere sit værk, "Den Store Fortælling", på C.A.C. i Vélez-Málaga, før værket bliver sendt til sit endelige bestemmelsessted, som er Valgmenighedskirken i Aarhus, Danmark.

"Den Store Fortælling" er malet i kunstnerens studie i Frigiliana fra 2014 og indtil udgangen af 2016. Det er akryl på lærred, opdelt i fem dele og måler 3,10 x 10 m. Det indeholder den samlede række af bibelhistorier, fortolket af kunstneren og transformeret til én intens fortælling.

Udover vægmaleriet vil museet være fyldt med en samling af Arnes øvrige værker såsom malerier, værker med vandfarve, graveringer og keramik, så det vil være en stor og meget betydelig udstilling.

Vi er meget begejstrede over denne sjældne mulighed for at vise et stort udvalg af Arne Haugen Sørensens værker her i Spanien, hvor han har boet og arbejdet i mere end 30 år, og vi ser frem til at se dig til åbningen fredag den 3. februar 19:30, The Contemporary Museum of Art - C.A.C., Calle Félix Lomas 27, 29700 Vélez-Málaga.

Venlig hilsen fra
Caroline Krabbe

 

Birgit og jeg kørte til Velez-Malaga i god tid. Vélez-Málaga er "hovedstad" i kommunen af samme navn, beliggende mellem Rincón de la Victoria kommune og Nerja kommune. Tirsdagen forinden var det gået op for mig, at byen Velez-Malaga var noget større, end jeg hidtil havde troet. Vi havde været på travetur i området, og nu skulle vi efterfølgende sammen med de andre glade vandrere mødes på en restaurant til en kop kaffe, et glas vin eller en øl og - ikke mindst vigtigt - en god snak. Vi kørte sammen med Jørgen og Ingrid, som havde været på restauranten flere gange. Jeg tror, at snakken i bilen distraherede Jørgen. I hvert fald krydsede vi rundt som en anden Odysseus i mere end en halv time, inden vi opgav at finde vores kammerater. Køreturen rundt i den gamle bydel var både spændende og udfordrende. Belært af disse erfaringer kodede vi museets adresse ind på GPS'en, og den fandt da også ubesværet frem til museet. Nu skulle vi bare finde en parkeringsplads. Efter lidt krydsen frem og tilbage lykkedes det også, så nu skulle vi bare finde museet. Og samtidig sikre, at vi efterfølgende kunne finde tilbage til bilen. Vi følte os lidt som Hans og Grete - bare uden posen med brødkrummer. Vi spurgte nogle lokale om vej til museet, som vi nåede i god tid.

Caroline stod i døren og bød os hjertelig velkommen. Indenfor traf vi Dorthe og andre medlemmer af familien. Vi tog opstilling i museets store foyer sammen med de øvrige besøgende. Jeg kom til at stå ved siden af et af medlemmerne af Aarhus Valgmenigheds menighedsråd, og han gav mig en hurtig introduktion til valgmenigheden, som jeg ikke var bekendt med. Kort tid efter kom Gyrite og Christian Madsen. Christian og Gyrite har været sognepræster i København, hhv. ved Esajas-kirken og Kastelskirken. De er begge blevet pensioneret i 2016. Da Den Danske Kirke Øst for Malaga pludselig manglede en præst, gjorde Gyrite Christian opmærksom på opslaget og mindede ham om, at han ofte havde givet udtryk for, at det måtte være et spændende (ganske vist ulønnet) job. (Og som min gamle mor så ofte sagde: "Man skal spise, mens maden er på bordet). I hvert fald sendte Christian en ansøgning afsted, og den 1. november tiltrådte han stillingen. Vi havde mødt Christian og Gyrite flere gange ved lørdagsgudstjenester i Almunecar. På ovenstående billede til højre er Christian og Gyrite i samtale med Caroline.

Taler ved Formand for kulturudvalget Cynthia Garcia Perea, ambassadør John Nielsen og borgmester Antonio Moreno Ferrer

Da alle gæster var ankommet, blev der holdt tale af nogle af de indbudte honoratiores. Alle taler blev holdt på spansk, og selv om Birgit og jeg gennem nogle år har forsøgt at lære det smukke sprog, kom vi til kort - men jeg er sikker på, at der kun blev sagt pæne ord om kunstneren og hans værk. Først talte formanden for kulturudvalget i Velez-Malaga, Cynthia Garcia Perea. Derefter fulgte Danmarks ambassadør i Spanien og Andorra, John Nielsen. Efter mange år i Latinamerika og Vietnam overtog han posten som ambassadør i Spanien den 15. august 2015. Ambassaden, som er placeret i Madrid, har opdelt sin indsats i fire store ansvarsområder: politik, kultur, handel og borgerservice. Kulturafdelingen arbejder bl.a. med at udbrede kendskabet til dansk kultur i Spanien, og det var imponerende, at den sikkert meget travle ambassadør havde taget sig tid til at komme til det lille museum i Velez-Malaga. Tak for det. Herefter fulgte en tale af borgmesteren for Velez-Malaga, Antonio Moreno Ferrer. Borgmesteren var synligt stolt over, at ambassadør John Nielsen havde taget sig tid til at besøge hans kommune og museum, hvilket han nævnte flere gange i sin tale. Jeg kan lige i forbifarten nævne, at borgmesteren for Frigiliana, José Antonio González Conejero, også var til stede. Det samme var selvfølgelig direktøren for CAC Vélez-Málaga, Mari Luz Reguero, sammen med hendes mand, Eugenio Chicano, der er en kendt maler. Parret er mangeårige venner af familien AHS.

Arne Haugen Sørensen holder tale ifm. præsentation af "Den Store Fortælling"

Herefter indtog Arne Haugen Sørensen talerstolen. Han takkede først museet for at give ham lejlighed til at præsentere sit værk, som snart ville blive installeret i en stor kirke i Danmark, hvor han kommer fra. Det er efter min mening passende, at Aarhus, hvor hans værk vil blive installeret, er europæisk kulturhovedstad i 2017. Han udtrykte også taknemlighed over, at man i Danmark var i gang med at opføre et museum til udstilling af hans værker. Arne Haugen har selv doneret omkring 80 værker til museet, som efter planen skal åbne i efteråret. "Spanien er mit andet fædreland, og jeg og min familie har boet og arbejdet her i 35 år. Vores bolig og atelier ligger i bjergene over Frigiliana". Til sidst takkede han ambassadør John Nielsen, kulturudvalgsformanden og borgmesteren og andre, som havde gjort denne store dag mulig.

Herefter bevægede vi os ind i den stole sal ved siden af, hvor "Den Store Fortælling" var ophængt.

Arne Haugen Sørensen: Den Store Fortælling.

Værket er det største kirkemaleri i nyere dansk kunsthistorie. Billedets dimensioner er 10m x 3,10m, og det er udført i acryl på lærred. I Danmark har vi i vores gamle kirker en stærk tradition for billedfortællinger i form af kalkmalerier, ofte med bibelske motiver. Mange af disse overlevede reformationen, mens kalkmalerier i andre nordeuropæiske lande blev ødelagt under billedstormen. Med tiden foretrak man helt hvide kirkerum, og mange kalkmalerier blev dækket af kalk. Sidst i 1800-tallet opstod en fornyet interesse for kalkmalerier, og mange er siden blevet afdækket. Det gælder fx. "vores" kirke, Aarhus Domkirke, hvis storslåede kalkmalerier er et besøg værd, men de moderne kirker er stort set renset for billedfortællinger. Det er en skam, da netop billeder er særlig egnet til at levendegøre historiske og religiøse fortællinger.

Arne Haugen Sørensen sammen med vennen og maleren Eugenio Chicano foran "Den Store Fortælling".

Arne Haugen Sørensen foran sit værk "Den Store Fortælling" i kunstnerens atelier.

Jeg har somme tider tænkt på, at det må kræve mod at give sig i kast med at behandle vores bibelfortællinger, som jo er så velkendte (i hvert fald for min generation) og genfortælle og genfortolke dem i et farverigt og dynamisk formsprog. Men AHS har i snart mange år vist, at han besidder dette mod og har den nødvendige fortælleevne. Et gammelt mundheld vil vide, at "pennen er mægtigere end sværdet". Måske kan jeg for egen regning tilføje, at "penslen er mægtigere end pennen".

Jeg har læst, at AHS måske har ladet sig inspirere af et af Pablo Picassos hovedværker "Guernica". Som du sikkert ved, forestiller "Guernica" det bombardement, som tyske fly foretog på den baskiske by Guernica under den Spanske borgerkrig. Omkring 1500 personer formodes dræbt under angrebet. Spaniens republikanske regering havde bestilt et stort vægmaleri af Picasso til den spanske pavillon ved Verdensudstillingen i Paris i 1937. Maleriet havde været færdig flere år før bombningen af Guernica. Det viste oprindelig en tyrefægtning, men efter angrebet ændrede Picasso maleriet, så det nu viste den moderne krigs rædsler med al dens smerte og død. Maleriet, som er udført i sort og hvid oliefarve, måler 7,76m x 3,49m, og vi har set det et par gange i Museo Reina Sofia i Madrid, og det har hver gang gjort stort indtryk. Både Picassos "Guernica" og AHS's "Den Store Fortælling" udspiller sig i et landskab, og begge består af en række dramatiske scener, som forener sig i en samlet komposition med et betydningsfuldt budskab. Mens "Guernica" alene afbilder vold, brutalitet, lidelse, død og håbløshed, peger "Den Store Fortælling" også på håb.

Til venstre foto af honoratiores. Til højre Arne Haugen Sørensen i samtale med Christian og Gyrite Madsen

Arne fortalte, at han var rigtig glad for den placering, hans værk ville få i valgmenighedskirken i det sydlige Århus. Aarhus Valgmenighed opførte i 2010-2011 et nyt og moderne kirkerum i tilknytning til den eksisterende bygning, som er en tidligere industribygning. "Den Store Fortælling" vil blive installeret over det østlige sideskib. Rammen omkring maleriet er udført i beton, som vil få arkitektur og billedkunst til at harmonere. Når man kommer ind i våbenhuset, vil man umiddelbart kunne se det store maleri. Arne fortalte, at hans værk både kunne ses nedefra men også fra en art platform/forhøjning overfor billedet. Birgit og jeg glæder os til at se værket i dets rette omgivelser, næste gang vi besøger Århus, som er vores barndomsby.

Udvalg af AHS's øvrige værker på udstillingen (undskyld kvaliteten af mine fotos)

Arne Haugen Sørensen har gennemført mere end 135 udstillinger i hele verden, og hans værker kan ses på museer i Danmark, USA, Norge, Sverige, Frankrig, Tyskland og Italien. Udstillinger i Velez-Malaga indeholdt 58 af AHS' værker udover "Den Store Fortælling". Udstillingen kan (kunne)ses i museum for moderne kunst, CAC i Vélez-Málaga indtil den 15. marts 2017.

"Den Store Fortælling" i Århus

I begyndelsen af oktober 2017 var Birgit og jeg på besøg hos familie, venner og gamle naboer på vores gamle hjemegn nord for Århus. Vi havde et meget stramt program og havde egentlig ikke planlagt et besøg i Aarhus Valgmenighedskirke, hvor AHS's værk var blevet præsenteret for menigheden og offentligheden den 13. august 2017. Imidlertid fik vi et par timer "til overs" sidst på eftermiddagen, inden vi skulle med færgen til Sjælland, så vi prøvede lykken og kørte til Mjølnersvej i Aabyhøj, hvor kirken er beliggende i et industriområde. Selv om vi begge er født og opvokset i Århus var det et relativt ukendt territorium for os. Det viste sig, at kirken var lukket, men på trappen sad en ung mand og spillede guitar. Han spurgte om vores ærinde, og vi fortalte, at vi gerne ville de Den Store Fortælling, og at vi havde været til stede, da værket blev præsenteret for offentligheden i Velez-Malaga. Den unge mand, som tilhørte menigheden - og var i gang med at forberede sig til et lægestudium - fortalte, at hvis vi ventede 15-20 minutter, ville der blive åbnet til kirken, da der skulle være et arrangement om aftenen. Vi gik en tur i området og vendte tilbage, hvor vi fik en varm og venlig modtagelse, da vi fremførte vores ærinde.

Aarhus Valgmenighed er en folkekirke på folkekirkens trosgrundlag - uden at være en sognekirke. Menigheden, som blev dannet i 1990, har mere end 1000 medlemmer, som kommer fra hele Aarhus-området, overvejende studerende og børnefamilier. Den er en meget levende kirke med hundredevis af frivillige ledere og medarbejdere, som yder en stor indsats på mange forskellige områder. I 2008 flyttede menigheden ind i en ombygget erhvervsbygning. I 2011 opførtes en tilbygning, som rummer kirkesalen, mens sekretariat, legestue og café er i den oprindelige bygning. Kirkesalen, som er tegnet af Exners Tegnestue - i dag E+N Arkitektur - er opført i rødt murværk i FlexStone format. Dette er kunstfærdigt udnyttet i smukke modulationer af mønstre på facaden. Kirkesalens 2 etager fremstår råt og enkelt med søjler og dragere samt gulve og vægelementer i rå beton. Der er daglig adgang til kirkerummet for offentligheden.

Vi blev lukket ind gennem køkkenet, hvor et par søde damer var i gang med at lave smørrebrød til aftenens arrangement. Værket "Den Store Fortælling" var ophængt over det østlige sideskib, hvor der var konstrueret en betonramme på ca. 3,25 x 10,30 meter til formålet. Ved ankomst fra våbenhuset vil man ikke kunne undgå straks at få øje på det store maleri, når man træder ind i kirkerummet. Vi gik op ad en trappe for at komme i øjenhøjde med maleriet.

"Den Store Fortælling" af Arne Haugen Sørensen i Aarhus Valgmenighed

Det var en stor og bevægende oplevelse for os at gense Arne Haugen Sørensens monumentale og stærke værk med de bibelfortællinger, som vi kender så godt. AHS's karakteristiske, stærke farver kontrasterer fantastisk til kirkerummets rå interiør.

På vejen ud opfordrede en af de søde damer i køkkenet os til at komme igen, og hun anbefalede søndagsgudstjenesten kl. 10. De to søndagsgudstjenester besøges af mere end 500 personer. Jeg er sikker på, at vi vil vende tilbage til den spændende kirke ved første lejlighed.

Præsentation af "Den Store Fortælling" i Aarhus Valgmenighed

"Den Store Fortælling" blev præsenteret ved en festgudstjeneste i Aarhus Valgmenighed søndag den 13. august 2017 kl. 14.00. Provst Esben Andersen prædikede ved festgudstjenesten, og efterfølgende medvirkede Arne Haugen Sørensen og medlemmer af hans familie ved afsløringen af maleriet. Desuden var der taler ved arkitekt Kjeld Ghozati (tegnede tilbygningen i 2010-2011 og er meget aktiv i kirkens liv), kunsthistoriker Hans Jørgen Frederiksen (lektor i kunsthistorie på Aarhus Universitet), biskop Steen Skovsgaard (efter fratrædelse som biskop over Lolland-falster stift pr. 1. august 2017 indledte han et ph.d.-studium på Aarhus Universitet. Skovgaard var i en halv snes år præst i Gellerup Kirke ved Aarhus) og biskop for Aarhus Stift Henrik Wigh-Poulsen.

Arne Haugen Sørensen, som har arbejdet på billedet i mere end to år, udtalte i en pressemeddelelse:

Mit livs største opgave er afsluttet, og det er en stor tilfredsstillelse at se det på sin plads i kirken. Selv om jeg er glad for det færdige resultat, er det også lidt vemodigt at give slip på dét, der har været min daglige glæde i flere år. Nu er det sat i verden, og må stå på egne ben. Leve sit eget liv som en del af kirkens større enhed.

For mig er billedet også en overgroet slagmark, lige under overfladen ligger nemlig alle de førstefødte begravede. Alle de skønne, spontane inspirationer, grebet i flugten og i ét hug sat ned på lærredet. Skjult og glemt er selve kampen med værkets egne krav og de smertefulde valg og særlig fravalg.

Jeg er dybt taknemmelig over for de fonde, der har skaffet de nødvendige midler og over for valgmenighedskirken, der betroede mig den store opgave, at få hele bibelens store fortælling ind på den fineste plads i kirken.

 

Caroline har lagt nedenstående videoklip på Youtube. Det viser afsløringen af hendes faders værk og varer godt fire minutter. Du kan se det ved at klikke på billedet.


Fernisering af Arne Haugen Sørensens triptykon i Christians Kirke

I juli 2018 modtog vi nedenstående mail fra Caroline Krabbe:

Velkommen til "Den Store Fortælling" fredag den 10. august kl. 20 i Christians Kirke, København.

Arne Haugen Sørensen, er hovedperson denne aften. Han afleverede i 2017 sit maleri “Den Store Fortælling” til Århus Valgmenighed. Med en række af Bibelens kernefortællinger er billedet et af Haugen Sørensens mest bemærkelsesværdige værker. Trompetist Dorthe Zielke og organist Søren Johannsen har lavet et koncertprogram, hvor billedets mange facetter vises. Samtidig spiller de mesterværker af Strauss, Sibelius, Mahler, Wagner, Mozart, Beethoven og Stravinsky arrangeret for trompet og orgel.

Aftenen bliver samtidig en fernisering af kirkens nye maleri af Arne Haugen Sørensen – en triptykon til orglets nye spillebord, der er en tre-fløjet altertavle med skærtorsdag som motiv.

Arne Haugen Sørensen er til stede ved ferniseringen.

Der er fri entré, og efter koncerten serveres der kolde forfriskninger.

Om Christians Kirken

Birgit og jeg bor blot 10 minutters gang fra den smukke og statelige Christians Kirke, som ligger for enden af Strandgade. Kirken har form som en rektangulær blok med et tårn midt for den ene langside. Alteret og prædikestolen med orgelet øverst er placeret på sydvæggen centralt for alle tilhørerpladserne. Langs øst-, nord- og vestvæggene er der pulpiturer i tre etager med kongelogen over indgangsdøren. På grund af sine mange loger kaldes kirken også for teaterkirken. I en årrække finansieredes driften af kirken ved udlejning af loger til bemidlede private. Kirken kan rumme op til 1000 mennesker og anvendes udover til de kirkelige handlinger også til koncerter, danseteater og mange andre arrangementer. Senest overværede vi den første af tre koncerter, hvormed sopranen Susse Lillesøe markerer sit 40 års sangerjubilæum. Hun opførte sange og arier af Richard Strauss og Richard Wagner til akkompagnement af Søren Johanssen.

Christians Kirke blev opført i 1754-1759 efter tegninger af Nicolai Eigtved. Den hed oprindeligt "Frederiks Tyske Kirke" efter Frederik V og betjente i mange år den tysktalende menighed i København, som ønskede sig deres egen kirke i den driftige bydel Christianshavn. I 1700-tallet opstod en stigende utilfredshed med tysk påvirkning i Danmark, og kirkens betydning faldt i de kommende årtier. Fra 1832 til 1839 holdt Grundtvig aftensang i kirken. Han var på det tidspunkt under censur og kunne ikke få et almindeligt præstekald, men måtte nøjes med at afholde sangaftener og prædike i forbindelse hermed, men ham måtte eksempelvis ikke afholde altergang. Grundtvig boede i den periode i Strandgade 4. I 1901 blev kirken taget i brug som almindelig dansk sognekirke og fik sit nuværende navn efter Christianshavns grundlægger Christian IV.

Koncert og fernisering i Christians Kirke den 10. august kl. 20.00

Selv om Birgit og jeg gik hjemmefra i god tid, var der masser af mennesker udenfor kirken. Vi hilste på Arne Haugen Sørensen og hans hustru Dorthe Krabbe samt deres datter Louise Haugen Sørensen, inden vi gik ind i kirken. På vejen ind fik vi et program med aftenens indhold:

INDVIELSE AF TRIPTYKON OG ORGELSPILLEBORD

Program:

Velkomst ved organist Søren Johannsen

Den Store Fortælling:

Richard Strauss: Fanfare fra Also sprach Zarathustra
Jean Sibelius: Finlandia
Ludvig van Beethoven: Cantabile og koral fra 9. symfoni
Gustav Mahler: Arioso
Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio
Richard Wagner: Tristan og Isolde
Igor Stravinsky: Tableau fra Ildfuglen

Menighedsrådsformand Ole Lund har ordet

Arne Haugen Sørensen har ordet

Reception: velkommen til et glas og en snack

Om det vi skal se og høre
Den Store Fortælling er Arne Haugen Sørensens hidtil største maleri. Motiverne er inspireret af centrale bibelfortællinger. Maleriet hænger i Århus Valgmenighed.
Arne Haugen Sørensen havde sin debut som maler og grafiker i 1953 på Kunstnernes Efterårsudstilling. Han har modtaget adskillige priser og hædersbevisninger bl.a. Eckersberg Medaljen og Thorvaldsen Medaljen. Han er repræsenteret på de fleste danske kunstmuseer, men er også kendt for udsmykningen af 27 danske kirker. I 2017 fik han sit eget museum i Videbæk, Vestjylland.

Dorthe Zielke og Søren Johannsen har på baggrund af maleriet sammensat et forløb med billeder og musik. Billederne af Den Store Fortælling er vist med tilladelse fra kunstforeningen Soli Deo Gloria. Teksten er frit fortalt fra "Bogen", Bjarne Reuters genfortælling af Bibelen.

Koncerten spiller ca. 48 minutter.

Dorthe Zielke - trompet og visuel tilrettelæggelse
Søren Johannsen - orgel og musikalske arrangementer

Om Triptykon og spillebord
Christians Kirkes nye kunstværk Triptykon af Arne Haugen Sørensen er skabt til kirkens nye udflytterspillebord. Motiverne er hentet fra påskeberetningen: Judaskysset, Nadverindstiftelsen, Golgata. Ligesom på en sædvanlig tre-fløjet altertavle kan værket åbnes og lukkes efter behov.
Det ny spillebord er leveret af orgelbyggeriet Frobenius og indvies samtidig. Spillebordet muliggør, at kirkens orgel kan betjenes fra placeringen nede i kirken. Det giver en række fordele i samspillet med præst, kor og musikere, både ved kirkelige handlinger og koncerter.

www.christianskirke.dk

 

Kirkens organist Søren Johannsen indledte med at byde velkommen og præsentere aftenens program. Det gjorde han på sin sædvanlige charmerende vis. Herefter fortalte han lidt om den besværlige og langvarige proces, som det havde været at få tilvejebragt kirkens nye "udflytterspillebord" (i min oversættelse eksterne keyboard). Ikke kun gennem de kirkelige instanser, men også gennem nationalmuseet mv.

Herefter spillede han og hustruen Dorthe Zielke en koncert med uddrag af syv klassiske mesterværker som akkompagnement til Dorthes videopræsentation af Arne Haugens "Den Store Fortælling". Vi har flere gange oplevet Dorthe og Søren, og det var som altid en stor oplevelse. Skulle du have lyst til at opleve dem, så er her et link til deres koncertkalender.

Herefter fik formanden for menighedsrådet Ole Lund ordet. Han takkede Arne Haugen Sørensen for det fine samarbejde, der havde været om skabelsen af værket, et samarbejde, som var indledt med besøg af Arne og Dorthe i kirken for at Arne kunne fornemme rummet. Siden havde menighedsrådet modtaget en strøm af skitser og forlæg. I flere tilfælde var de skitser, som menighedsrådet havde syntes godt om, blevet overmalet efterfølgende. Men der var stor tilfredshed med slutresultatet, som han var sikker på ville bidrage til hans ønske om, at alle, som besøger Christians Kirke, "skal have noget med hjem".

Til sidst fik Arne Haugen Sørensen ordet. Han fortalte, at det var første gang, han havde overværet opførelsen af Dorthe og Sørens værk, som nok var "lidt for fromt" efter hans smag. Herefter gik han i gang med at gennemgå sin tryptikon, hvor den centrale del er den sidste nadver, som udspiller sig skærtorsdag aften. AHS fortalte, at han elskede at lave malerier med flere personer, som både har nogle indbyrdes relationer, men som også indgår i et fællesskab. Han syntes, at det er morsomt, at alle personer i den øverste halvdel har store røde ører, da de opmærksomt lytter til Jesu indstiftelse af nadveren. For neden af bordet småsnakker nogle af disciplene, og sagens alvor er endnu ikke gået op for dem. Jesus sidder med brødet og vinen i hånden. Disse tre elementer, er de eneste, som han havde "malet i ét hug", mens han havde "været over" de øvrige elementer på maleriet 117 gange. Figurerne er bevidst ikke særligt udpenslede, da AHS ofte har oplevet, at det umiddelbare ved billedet ofte "dør" ved at blive for udpenslet. Til venstre for nadverens indstiftelse er Judaskysset. Jesus tager om Judas på en meget kærlig måde. Det ser næsten ud som om, de danser. Der er jo også tale om et "forudbestemt forrædderi". På højre side ses korsfærstelsen på Golgata, som jo afslutter hele handlingsforløbet.

Søren Johannsen afsluttede "forestillingen" med at invitere på en forfriskning på pladsen udenfor kirken. Her var opstillet borde med drikkevarer og snacks, og man kunne frit forsyne sig. Jeg sprang drikkevarerne over og gik direkte til slush-ice-maskinen.

Tusind tak til Christians Kirke og fam. Haugen Sørensen og Dorthe og Søren for en dejlig aften.