Click to see these pages in English

Hvad bragte familien Sørensen til Vancouver?
Janet, Britt og Claus

I Danmark har vi et ordsprog, der lyder således: "Børnebørn er livets dessert" - og hvis du kender mig, eller hvis du bare ser mig, ved du, at jeg elsker dessert. Vores ældste søn Claus har boet i dejlige Vancouver med sin kæreste Janet i ca 4 år. De mødtes i Saudi Arabia, hvor Claus arbejdede på den danske ambassade, og Janet var sygeplejerske på et stort sygehus. De mødtes, blev forelskede og besluttede at slå sig ned i Canada. Efter at have boet ca 1 år nær universitetsområdet (campus) ved UBC (University of British Columbia), hvor Janet studerede, købte de et hus i nærheden af Fraser River.

Britt Ærenlund Nordhagen Sørensen Og en skønne dag begyndte billeder som dette at dukke op i vores mailbox. Den 14. december 2000 fødte Janet en lille pige - vores første barnebarn. Og nu var vi kommet til Vancouver for at møde lille Britt. Faktisk hed hun endnu ikke Britt, da hun skulle døbes en uge efter vores ankomst. Dåben ville finde sted på familiens farm i Hythe (i nærheden af Grande Prairee) i staten (ja, det hedder faktisk distriktet) Alberta. Vi havde mødt Janets forældre, Mildred og Elvin, samt søsteren Linda og hendes mand Peter og deres to sønner under vores forudgående besøg i Canada i 1998. Nu var vi spændte på at se det sted, hvor Janet og hendes 4 søstre og 1 broder - the Nordhagens - voksede op og - og hvor der fortsat bor mange af klanens medlemmer. Og så glædede vi os til igen at besøge Janets dejlige søster Jane og hendes mand Terry og deres børn i Langley - ikke langt fra den amerikanske grænse.

Mine kusiner Enis og Kirsten med deres mor Frida Vi glædede os også til at se nogle af de ting, som vi ikke nåede under vores første besøg. Efter råd fra min kusine Enis' mand, Jim ville vi tage til Vancouver Island et par dage. Vi håbede også at møde min kusine Kirsten - Enis' søster. Denne del af familien Sørensen var emigreret til Canada omkring 1956, og jeg havde ikke set Kirsten siden dengang. Endelig havde vi planlagt at tage en tur til Seattle for at besøge Dorte and Lars Bolund, vores meget gode venner fra Danmark. Lars skulle være gæsteprofessor ved Universitetet i Seattle i et år.

Hvis du vil følge med os rundt i Vancouver, til Vancouver Island, til Alberta mv., skal jeg love at holde "family stuff" på et minimum - selv om det sikkert bliver svært for mig.

Birgit og jeg ankom til Vancouver International Airport via Frankfurt. Vancouver Airport ligger i Richmont på en ø i Fraser River, 13 km fra centrum. Claus kom og hentede os. Eller ville vi have taget en taxa ril byen - pris 20 CAD (Canadiske dollars), 33 CAD for en limousine (OBS priser i 2001). Flyvetiden fra Frankfurt til Vancouver var ca 9 timer, hvilket svarer til tidsforskellen. Det er en lidt besynderlig fornemmelse at stige ud af flyet et par minutter tidligere, end man forlod Europa. Men de 9 timer var kun til låns og skulle betales tilbage, når vi tog hjem. Intet jetlag - vi har kun oplevet jetlag, når vi er fløjet østpå.

Fra 2009 SkyTrain til og fra Vancouver Airport
I august 2009 åbnede en toglinie (Canada Line) mellem Downtown Vancouver og Vancouver Airport (YVR). Tidspunktet var velvalgt, idet Vancouver i 2010 var vært for de olympiske vinterlege. Overgang til stationen sker via en overdækket passage fra level 3. Prisen i 2011 $8.75: en billet til 2 zoner for $3.75 + YVR AddFare til $5. Toget kører fra kl. 5 om morgenen til kl. 1 om natten med afgang hvert 5. minut, i de sene timer dog kun hvert 10. minut. Der er god plads til kufferter mm. på toget. Toget ender på Waterfront Station Dowwntown Vancouver efter 25 minutters kørsel.

Janet og Claus' hjem
Janet og Claus hjem ved Fraser River, Vancouver Ca 1 år tidligere var Janet og Claus flyttet fra campus, UBC til et nyt hus i den vestlige del af Vancouver, tæt ved grænsen til Burnaby. Burnaby er faktisk en selvstændig by (siden 1992), men opleves som en forstad til Vancouver. Billedet til højre er taget fra haven. Fra den anden side ville du kunne se, at der er garage i kælderen.

Fraser River, Vancouver Mindre end 100 meter fra huset løber Fraser River, undertiden kaldt the heart blood of B.C.. Fraser strækker sig over mere end 1.400 mil fra Mount Robson i det indre British Columbia til Vancouver. Det er en af de mest lakserige floder i BC. En af mine arbejdskammerater, Steffen tilbragte det meste af en uge stående i Fraser River med en fiskestang i hånden. På trods af silende regn havde han det fantastisk. Han overnattede hos Janet og Claus, inden han tog afsted med sine fiskestænger. Hver sin fornøjelse. I nærheden af Vancouver deler Fraser sig i en sydlig og en nordlig arm. Tidligere var Fraser provinsens vigtigste transportvej, og floden transporterer også i dag store mængder af varer fra japanske biler til tømmer fra skovene på vestkysten. Om foråret fører Fraser op til 500.000 kubikfod vand i sekundet, næsten på niveau med Mississippi. Det er sket meget, siden Simon Fraser og hans medopdagelsesrejsende i 1808 padlede ned ad Fraser River. Adskillige gange spadserede Birgit og jeg en tur langs den smukke flod i selskab med Britt.

Siden 1998 har Birgit og jeg været i Vancouver næsten hvert år. Kom med denne vej, hvis du vil med en tur Downtown Vancouver.

Home page Begyndelsen af denne side Foregående side: Forsiden Næste side: Downtown Vancouver

Free counter and web stats